Decyzja o budowie ZNTK w Mińsku Mazowieckim zapadła uchwałą Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej i rządu Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej w 1951 roku. W dniu 22 lipca 1954 roku, w 10. rocznicę Manifestu PKWN, do hali naprawczej ZNTK w Mińsku Mazowieckim wjechał pierwszy elektryczny zespół trakcyjny.
W latach 50. i 60. ubiegłego wieku powstawały kolejne budynki w obrębie ZNTK. W roku 1954 powstały trzy hale montażowe. Rok później wybudowano dwie hale przeznaczone na warsztaty pomocnicze, kotłownię ogrzewającą zakład oraz osiedle mieszkaniowe. Powstał także magazyn podzespołów o powierzchni użytkowej 735 m2.
W następnych latach oddano do użytku kolejne hale naprawcze, budynek straży przeciwpożarowej, zelektryfikowane tory na terenie zakładu, stolarnię mechaniczną, przesuwnicę, magazyn smarów i lakierów, magazyn stali, rozdzielnię, magazyn karbidu oraz studnie głębinowe. W 1961 roku powstał budynek administracyjny, budynek socjalny i portiernia. Następnie lakiernia, hydrofornia, warsztat obróbki plastycznej, stacja prób, hydrofornia, nasycalnia, akumulatornia, magazyn odpadów i garaż lokomotyw spalinowych